dimecres, 21 de gener del 2015

Tarte tatin amb crema chantilly [dues presentacions]



Holeee! Estic vivaa!! Però bastant desconnectada del món perquè estic d'examens....però tot i això he tret temps per anar fent amb el curs de macarons (tinc pendent ensenyar-vos com van sortint) i per publicar aquesta genial tarte tatin!!!!!

M'agrada la història que hi ha darrere d'aquest pastís perquè existeix gràcies a un despiste (segons la versió més acceptada). Resulta que les germanes Tatin regentaven un hotel, un dia una d'elles va cuinar massa unes pomes i per no llençar-les (el menjar mai es llença!!!) va decidir posar-hi una massa per sobre i cap al forn. El resultat no podia ser milor!

Haig de dir que he versionat una mica la recepta per tal de reduir la quantitat de mantega i sucre...que no estem com per passar-nos...snif...

Vinga doncs, a cusinar!!!




RECEPTA
*Improvisada totalment
*Per a un pastís d'uns 20cm de diàmetre o per 6 minipastissets

Tarte tatin:
Una làmina de pasta fullada (hojaldre)
3-4 pomes (segons el tamany)
2 c/s mantega (uns 20gr)
3 c/s sucre morè (al gust)
2 tsp canyella en pols

El primer pas és pelar les pomes i treure el cor, les tallem en grills (en daus si fem la versió mini). 


Busquem un recipient que puguem posar al foc i al forn a la vegada, com una olla o una paella de ferro colat* (sense mànecs de plàstic siusplau!!). Posem al foc (baix-mitjà) amb la mantega, mentrestant arrebossem en un bol els grills de poma amb el sucre i la canyella. Un cop fosa la mantega hi col·loquem les pomes de manera que no veiem el fons de la paella, tot formant pisos si cal. 

Preescalfem el forn a 200ºC amb calor a dalt i a baix.
Mentre se'ns escalfa el forns deixem que les pomes coguin a foc molt baixet i que vagin caramel·litzant; no s'han de coure del tot ja que ho acabaran de fer al forn. 
Quan el forn arribi a 200ºC baixem la temperatura a 180ºC, si teniu la opció de calor només per baix cambieu-ho!



Apartem la paella del foc i hi posem la làmina de pasta fullada per sobre. Retirem la massa sobrant, es pot fer amb els dits, la calor de la paella ajuda, o bé amb un ganivet. Hem de procurar que quedi tota la poma ben tapada!



Posem al forn amb calor només per baix (180ºC), jo no tinc aquesta opció amb el meu forn així que el vaig posar a un pis inferior i amb una bandeja de forn a dalt de tot per evitar que es torri massa. Deixem coure uns 20min i quan veiem que la pasta fullada ja s'ha inflat fem uns últims 5-10min amb calor també per dalt (o traient la bandeja extra). Quan s'hagi torrat ja estarà llesta! Per desemmotllar ho haurem de fer quan encara estigui calenta; amb plat una mica més gran que la paella ho tombem qual truita de patates!


Per fer la versió mini el procediment és el mateix, jo he fet servir el motlle de cupcakes. Amb un anell d'emplatar o un got mateix tallem cercles de pasta del diàmetre aproximat del motlle. Omplim amb els daus de poma i tapem amb la pasta.


El temps de forn ja veureu que és una mica més curt i dependrà de la potència del vostre forn, jo ho vaig tenir uns 15 minuts en total. Per desemmotllar va molt bé fer-ho amb una taula de tallar ja que és rectangular i s'ajusta molt bé!


Crema chantilly:
200ml nata per muntar
2 c/s sucre glass o normal

Això de crema chantilly queda molt pro però ara em veureu el plumero....perquè resulta que no és més que nata muntada aromatitzada amb vainilla!!!jajaja Però en països sobretot sud-americans se li diu així, osigui que no he dit cap mentida. Només cal muntar la nata amb unes varetes elèctriques i quan estigui mig muntada afegir el sucre i la vainilla, seguir batent fins muntar-la completament. També es pot deixar semimuntada, amb una textura més cremosa (com en la foto).



NOTES
*En cas que no tingueu un recipient on fer-ho tot podeu coure les pomes en una paella normal i després passar-ho a un motlle de forn, com he fet amb la versió mini.
*Podeu utilitzar la varietat de poma que més us agradi, jo vaig fer una barreja de Golden i Granny Smith.
*Si us agraden les receptes amb poma us podeu mirar també els Pastissets de poma, el Pastís tatin i el Cheesecake de poma caramel·litzada
*Per una recepta sense lactosa em consta que al Mercadona en venen una de congelada, i canviar la mantega per una sense lactosa (no margarina)



Que aprofiti!! :D

Laura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada